Något som just nu förändrar vår värld är digitaliseringen. Detaljhandeln är en av de branscher där digitaliseringen påverkar mest. Digitaliseringen är enormt snabb och det händer så mycket som vi inte har en aning om och vi vet inte hur framtiden ser ut. Däremot så kan man spekulera och analysera om hur den kan komma att utvecklas. De sägs att handeln kommer att förändras mer de kommande fem åren än de senaste femtio. Servicehandeln sitter på en otroligt stark position. Den fysiska butiken är den perfekta platsen för att hämta upp ett paket på vägen mellan hem och arbete.

Har ni någon gång funderat över ert varför? Varför väljer jag att handla på den plats jag handlar på? Vad är det som attraherar mig och vad är det som får mig till att göra det där inköpet. Svaret kan så klart se väldigt olika ut beroende på vad det är som man ska köpa. Är jag ute efter en ny snygg soffa till mitt vardagsrum gör jag kanske min research på internet och söker efter inspiration. Tänk om jag hade kunnat möblera mitt vardagsrum via hemsidan och reservera min soffa för att sedan boka en sittning i butik. Så mycket tid jag hade sparat på att sitta hemma i lugn och ro och möblerat mitt vardagsrum innan jag besöker butiken för att prova sittkomforten.

Mitt varför är kanske att jag behöver mer tid och genom en toppservice som inte går att mäta sig med e-handel erbjuds jag precis den där underbara komforten som jag så länge har drömt om. Tänk att få slå sig ner hos sin frisör, få lite nackmassage och samtidigt klicka i sin beställning av snittblommor inför helgen, matinköp och dessutom hitta en present. Allt ligger paketerat och klart när jag är färdig hos frisören. Jag kan enkelt gå förbi butiken för att hämta mina förbeställda varor och helt plötsligt så har jag frigjort lite tid som jag kan nyttja till att till exempel ta en fika med en god vän. Den tekniken och den möjligheten finns och det är bara en liten mikrodel av vad framtiden kommer att servera.

Kunden var betydligt mer lojal förr. Vi pushar och skapar känslosamma kampanjer med syftet att handla lokalt och gynna vår handel annars dör den, och det är jättebra för känslor är någonting som berör oss alla. Det som är oroväckande är att det är väldigt enkelt att förvirra bort sig i kampanjen och glömma bort att kliva på möjligheternas tåg. Vad kan jag som både näringsidkare och kund bidra med för att trivas i den stad som jag arbetar, går i skola eller bor i? Är det något utbud som saknas, kanske någon service som hade varit attraktiv. Kundens åsikt är av stor vikt för ett utvecklande samhälle. En konstruktiv kommunikation med fokus på förbättringsåtgärder bidrar till en starkare “vi känsla” och en god kundupplevelse som leder till en attraktivare stadskärna. Tillsammans kan vi bygga framtidens handel genom att ha en positiv syn och se möjligheter och förbättringsåtgärder istället för att inte göra någonting alls och bara gå och beklaga sig. Så, börja kommunicera är mitt lilla råd.

Vi ses på stan!