En levande och attraktiv stadskärna med folkliv, service, handel och arbetstillfällen signalerar tillväxt och en gynnsam stadsutveckling. Fastighetsägare som verkar för att stärka stadskärnan som en upplevelsebaserad mötesplats där bekvämlighet och njutning ges ett stort utrymme, ser också till att öka värdet på fastigheten. Till exempel kan det innebära att utveckla stråken i stadskärnan och att tillhandahålla flexibla lokaler för pop-up butiker. Det kan även innebära en förflyttning av verksamheter och att man då segmenterar och matchar verksamheterna med passande grannar.
Rent & snyggt skapar trygghet och attraktivitet. Aktiviteter både i form av krog och restaurang-tema, shopping-tema och gestaltningar skapar en attraktiv stad och lockar folk. Mer folk i rörelse resulterar i en trygghetskänsla och en tryggare upplevelse.

 

Vad händer i Eslöv

Black Friday fredagen den 23 november. Då erbjuder många av Eslövs butiker spännande kampanjer. Välkomna in för shopping, smäll en ballong och att ta del av din kampanj.

Den 2 december klockan 14-18 är det åter dags för den traditionsenliga julmarknaden med en doft av glögg som sprider sig genom centrum till kröning av lucia, sång, pyssel, tomtegrotta och lotteri. I år skapar vi ett nytt inslag med belysning som tema och som kommer att hänga uppe fram till januari. Med ljuset vill vi lysa upp stationsgränd fram mot stora torg och ner på Malmgatan.

 

Digital och fysisk handeln närmar sig varandra

Trenden går mot att stegen mellan e-handeln och den fysiska butiken närmar sig varandra, och olika försäljningskanaler stödjer varandra. E-handelsbolag öppnar fysiska butiker, och upplevelserna i den fysiska butikshandeln fortsätter även på nätet.
Betalningar med mobilen vinner mark i fysiska butiker. Detsamma gäller online där mobilen står för allt större andel. Förbättringen av förenklad betalningsteknik på mobilen, inklusive fingeravtryck och ansiktsigenkänning, spås leda till en kraftig andel transaktioner via mobilen. De mobila konsumenterna är otåliga och vill ha omedelbar tillfredsställelse. Enligt Google börjar 85 procent av konsumenterna sin onlineshopping på sin digitala enhet innan man beslutar sig för att handla, oavsett om man shoppar online eller i den fysiska butiken. Handlare som har fysisk butik har mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Studien pekar också på att trafiken på hemsidan går ner när en fysisk butik stängs.

 

AR-teknik (Augmented Reality)

Det är någonting som växer fram allt mer och IKEA har implementerat tekniken så att du som kund kan se hur produkterna ser ut i hemmiljö. Amazon har fått beviljat ett patent kring intelligenta speglar. Med hjälp av spegeln och dess AR-teknik kan kunden prova varor digitalt innan man köper dem.

 

Vi ses på stan!

Centrumledare, Cecilia Reinholdsson
info@eslovsstad.se
#gillaeslöv #stadsutveckling