Vilket fantastisk härligt år det har varit. Att få vara delaktig i utvecklingen av Eslöv och att ha äran och förtroendet att applicera sin kompetens i utvecklingen, det känns riktigt kul. Många spännande och intressanta möten har avverkats och goda relationer har påbörjats. Relationer är viktiga och att skapa förtroende är ännu viktigare. Jag måste bara få skryta lite extra mycket om Eslöv och dess näringsliv, vilka enastående entreprenörer och vilket engagemang det finns i staden. Jag har funderat en hel del på vad det är som gör städernas olikheter så olika när det kommer till engagemang. Min tolkning är att lagom stora städer har en starkare sammanhållning och “vi känsla” och det är ganska häftigt att få vara en del av.

Eslövs Stadskärneförening har haft ett bra och kreativt år. Vi spänner nu vår båge och gör oss redo för 2019. En levande stad bygger på flera parametrar som upplevelser, flöden, utbud, rent & snyggt, säkert & tryggt och framförallt tillgängligt. Det är några av förutsättningarna för en fungerande stadskärna. Mitt arbete handlar i korta drag om att skapa kontaktytor och bygga broar och att samverka, inspirera och vara delaktig i utvecklingen av staden.

Att skapa en långsiktig stadskärna i takt med den snabba utvecklingen och parallellt med det strategiska arbetet också se till att skapa kortsiktiga insatser som syns här och nu. Vi vill ständigt vara en del av utvecklingen med målet om ett aktivt och attraktivt Eslöv att leva, verka och konsumera i.

Stadskärnan gör comeback

Det har länge pratats om butiksdöden och medier är flitiga med att publicera dystra artiklar om tomma lokaler. Det är ingenting annat än en ödesrubrik i hopp om att fånga fler läsare. Den fysiska detaljhandeln är inte ens i närheten av att vara döende. Däremot pågår en omdisponering av såväl försörjningskedjor som butiksytor och kompetens. Den digitala kampen blir allt tydligare, stadskärnan gör en efterlängtad comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går blixtsnabbt inom vissa områden, i andra har startsträckan varit avsevärt längre. I vår omvärld så bjuds det på en hel del riktigt branta utvecklingskurvor. Dagligvaror online och online-to-offline är två företeelser som står inför sina stora genombrott. Att skapa ett unikt utbud med kultur, underhållning och nya matupplevelser är lukrativt och driver trafik in till stadskärnan.

Fygital handeln

Välkommen till den fygitala butiken, en extremt personaliserad kundupplevelse. Vad är fygital handel? Det är i korta drag digitala inslag i den fysiska butiken. Digital teknik ger personalen tillgång till köphistorik och rekommendationer. Ofta nämns forskare och dataanalytiker som ett framtidsyrke inom detaljhandeln och detsamma borde gälla butiksdesigners. Det kommer att finnas mycket jobb framöver. Framtidens konceptbutiker ser inte ut som den traditionella butiken. Redan under det kommande året kommer vi att få se exempel på hur ytor disponeras om för att användas mer för upplevelser, service och kunskapsutbyte. Då undrar ni, kan det fungera i Eslöv? Kanske inte under 2019 men det är absolut en utveckling som man bör ha med sig i sin affärsplanering som näringsidkare.

Vi ses på stan!

Centrumledare, Cecilia Reinholdsson
info@eslovsstad.se

#gillaeslöv #stadsutveckling