Jag har nämnt det tidigare och det går att påminnas om flera gånger. Handeln befinner sig mitt i ett skifte till följd av ett förändrat kundbeteende. Övervägande tillväxt inom sällanköpshandeln sker uteslutande på nätet. Den fysiska butiken har än så länge en central roll och kommer även att ha framöver. Det vill säga om vi lyckas takta och utveckla vårt handelsstråk och utbud. Konkurrensen har blivit tuffare och vi behöver vara lyhörda och spetsa till vårt utbud och våra erbjudanden för att lyckas vara attraktiva även i framtiden och inte minst se till att ha en digital närvaro.

Ett vinnande koncept kan vara att klustra verksamheter och positionera stråk och platser som till exempel att skapa ett restaurangtorg. Det kan vara gynnsamt och en viktig del att ta med sig in i projektet inför ombyggnaden av Stora torg. Upplevelse och service är något som man med enkla metoder kan fånga kundens intresse. Som till exempel att ha kunden i fokus och alltid tänka på kundens bästa. Ingen är perfekt, vi kan alla finputsa på våra goda och mindre goda egenskaper. Att alltid ha en strävan om att vilja bli bättre är en bra styrka.

Vad händer i Eslöv?
Ja, vad händer i Eslöv. Jag har haft oerhört många intressanta möten och börjar få en något tydligare bild över Eslöv och dess utmaningar. Jag går nu in i fas 2 med att bland annat stärka och utveckla handeln. Lite trevliga shopping aktiviteter och upplevelser är någonting som lockar de flesta och det ska jag såklart ombesörja parallellt med den långsiktiga strategiska planeringen. Det vackra blomster hjärtat som spred kärlek på Stora torg under Alla Hjärtans dag och som var dekorerat av Blomsterhörnan. Det är ett resultatet på en snabb insats som spred en go och härlig stämning i Eslöv. Fler sådana positiva inslag kommer ni att få uppleva.

Snart är det påsk och under skärtorsdagen kan det tänkas att påskharen kommer på besök.  Ja visst!! Vi har över 50 st välfyllda ägg med både godis och spännande överraskningar som biobiljetter och kanske några shoppingerbjudanden. Äggen kommer att placeras i de centrala delarna av Eslöv, mer information kring detta finner ni på våra sociala kanaler facebook och Instagram under påskveckan. Den 26-28 april är det shoppingdagar med fantastiska kampanjer och sista helgen i maj är dags för vårmarknad i Eslöv. Och i sommar händer det spännande saker på Stora torg med fokus på upplevelser och aktiviteter. Vi vill lyfta torget och få det till att bli en mötesplats för alla åldrar, ung som äldre alla dagar mellan 14 juni – 15 juli. Vår ambition är att ha aktiviteter varje dag under en hel månad på torget. Så jag vill passa på att tipsa er om att hålla er uppdaterade på vår facebooksida Eslövs Stadskärneförening.

Vi ses på stan!

Cecilia Reinholdsson
Centrumledare